Pornind de la realitatea complexității mecanismului de aplicare a TVA și necesitatea unui acces mai simplu și mai rapid la diferitele situații ce pot aparea în activitatea practică, Cazuistica TVA aplicabilă transporturilor de bunuri face obiectul tezei de disertație sustinută de dl Constantin Gângu la Facultatea de Drept a Universității din București în data de 26 iunie 2014 care, în sinteză, a fost publicată sub titlul "Regimul fiscal al TVA aplicabil transporturilor intracomunitare de bunuri" in numărul 3/2015 (republicat în nr.6/2015) al Revistei Române de Drept al Afacerilor, Editura Wolters Kluwer.
Această sinteză cuprinde, în mod exhaustiv, situațiile în care s-ar putea afla o firmă românească față de partenerii de contract, indiferent dacă are calitatea de prestator sau de beneficiar, în legătură cu aplicarea mecanismului actual al TVA la transporturile de bunuri. Situațiile fără relevanță pentru activitatea firmelor din România au fost marcate cu “X”.
Au fost avute în vedere cele patru mari categorii de transporturi de bunuri (naționale, intracomunitare, legate direct de import/export și extracomunitare) precum și posibilitatea ca prestatorul și, respectiv, beneficiarul să fie stabiliți, după caz, în România, în Uniunea Europeană (alt stat decât România) sau în afara spațiului comunitar.
În funcție de speță, în cele două matrice de mai jos se poate identifica imediat atât locul prestării cât și cota de TVA aplicabilă, fără a mai fi nevoie de consultarea Codului fiscal și/sau a Normelor metodologice de aplicare decât sub aspectul verificării respectării condițiilor de încadrare a beneficiarilor.
Matricea A: Business-to-Business (B2B)
POZ. | FEL TRANSPORT | PRESTATOR stabilit în: | BENEFICIAR, persoană impozabilă stabilită în: | |||||
RO | UE | EC | ||||||
LP | TVA | LP | TVA | LP | TVA | |||
1. | Național | RO | RO | 20% | UE | NI.RO | RO* | 20% |
EU | RO | Tx.C/D | X | X | X | X | ||
EC | RO | Tx.C/D | X | X | X | X | ||
2. | Intracomunitar | RO | RO | 20% | UE | NI.RO | EC | NI.RO |
EU | RO | Tx.C/D | X | X | X | X | ||
EC | RO | Tx.C/D | X | X | X | X | ||
3. | Legat direct de Export/ Import | RO | RO | SCDD | UE | NI.RO | EC | SCDD |
EU | RO | SCDD | X | X | X | X | ||
EC | RO | SCDD | X | X | X | X | ||
4. | Extracomunitar | RO | EC* | NI.RO | EC* | NI.RO | EC* | NI.RO |
EU | EC* | NI.RO | X | X | X | X | ||
EC | EC* | NI.RO | X | X | X | X |
* servicii utilizate și exploatate efectiv în Romania sau în afara UE, după caz.
Matricea B: Business-to-Consumer (B2C)
POZ. | FEL TRANSPORT (operațiunea principală) | LOC PLECARE/ parcurs majoritar | BENEFICIAR, persoană neimpozabilă stabilită în: | |||||
RO | UE | EC | ||||||
LP | TVA | LP | TVA | LP | TVA | |||
1. | Național | RO | 20% | RO | 20% | RO | 20% | |
2. | Intracomunitar, cu plecare din: | RO | RO | 20% | RO | 20% | RO | 20% |
EU | EU | NI.RO | EU | NI.RO | EU | NI.RO | ||
3. | Legat direct de Export/ Import, cu majoritatea km în: | RO | RO | SCDD | RO | SCDD | RO | SCDD |
EU | EU | SCDD | EU | SCDD | EU | SCDD | ||
EC | EC | SCDD | EC | SCDD | EC | SCDD | ||
4. | Extracomunitar, cu majoritatea km în: | RO | RO | 20% | RO | 20% | RO | 20% |
EU | EU | NI.RO | EU | NI.RO | EU | NI.RO | ||
EC | EC | NI.RO | EC | NI.RO | EC | NI.RO |
Notă: În cazul serviciilor prestate de un intermediar care acționează în numele și contul altei persoane, locul prestării este corespunzător operațiunii de transport principale.
Abrevieri:
RO = teritoriul României
EU = teritoriul Comunității Europene, dar nu în RO
EC = teritoriul extracomunitar
LP = locul prestării
NI.RO = neimpozabil în RO
SCDD = scutit cu drept de deducere, potrivit art.294 alin.(1) literele c) și d), Cod fiscal
Tx.C/D = taxă colectată/taxă deductibilă, potrivit art.326 alin.(2) Cod fiscal